Automehaničari su doktori. Posebno kada govorimo o malom servisu automobila. Zašto? Doktori stalno upozoravaju da preventiva smanjuje mogućnost razvitka ozbiljnijih bolesti. Automehaničari kažu da mali servis smanjuje mogućnost za velike kvarove na vašim automobilima.
Mali servis je zapravo redovno održavanje auta koje je izuzetno važno za njegovu trajnost. Redovnim „pregledima“ izbegavate situaciju da nedeljema čekate saniranje kvara koje vas košta onoliko koliko sigurno ne biste da izvadite iz džepa. Umesto toga,
manji i češći servisi čuvaju i vaše živce i vaš novčanik.
Zašto treba raditi mali servis?
Iako smo već delom odgovorili na ovo pitanje, potrebno je navesti konkretne razloge za redovni pregled automobila:
- Ispravan auto štedi novac za gorivo
- Bezbedniji za vožnju
- Smanjuje rizik od budućih kvarova
- Održava svoju vrednost (što će vam mnogo značiti kada poželite da ga prodate)
Šta obuhvata mali servis?
Mali servis uključuje servisiranje/zamenu pojedinih delova i zamenu tečnosti:
- Zamena motornog ulja
- Zamena filtera ulja
- Zamena filtera goriva
- Zamena filtera vazduha motora
- Zamena filtera kabine
A pored ovoga, često se vrši provera i, po potrebi, dopuna nivoa kočione i rashladne tečnosti.
Jednostavnije provere poput pritiska u gumama i provere nivoa tečnosti možete obaviti i sami, ali čitav mali servis trebalo bi prepustiti stručnjacima.
Koliko često treba raditi mali servis?
Servisiranje automobila je deo odgovornosti svakog vozača. Međutim, oni često nisu upoznati sa tim koliko često bi trebalo raditi mali servis.
Mali servis bi, u principu, trebalo raditi po programu održavanja proizvođača vozila. Intervali zavise od modela vozila, vrste goriva, viskoziteta ulja... Stručnjaci obično uzimaju pređeni put između
5.000 i 15.000 kilometara kao period nakon kog treba uraditi servis.
Naravno, mali servis možete raditi i češće od programa održavanja koji je propisao proizvođač jer na to utiču i
uslovi vožnje. Ukoliko vozite u ekstremnim vremenskim uslovima (velike vrućine ili zime), ekstremnim karakteristikama puta (brdsko-planinski predeli), u gradskoj vožnji (kreni-stani) ili vučete neki teret, često se dešava da je
potrebno smanjiti predviđeni interval malog servisa. Pametni automobili pokazuju na instrument tabli kada je rok za naredni servis, te ne morate vi da procenjujete i da se bojite da ćete zakasniti.
Ulje i filter ulja
Ulje je krv vašeg automobila. Tokom rada motora, neprestano dolazi do trenja njegovih pokretnih i nepokretnih delova i zato se mora podmazivati. Bez ove tečnosti, motor ne može da radi pravilno, greje se i kvari.
Kada menjati ulje? Vozači obično smatraju da ulje treba menjati jednom godišnje. Međutim, kao što smo naveli, zamena zavisi od pređenih kilometara. Ako je za vaš automobil propisano da ga menjate nakon 10.000-15.000 kilometara, a vi za godinu dana pređete 20.000-30.000, onda ćete ulje menjati dva puta godišnje.
Filter ulja. Ovaj filter ima zadatak da skuplja čestice koje se nalaze u ulju i zato je potrebno i njega menjati kako bi ulje bilo čisto. Dakle, kada menjate ulje, obavezno promenite i filter.
Filter vazduha
Filter vazduha čuva vaš motor od raznih nepoželjnih čestica, odnosno od svih nečistoća. Vremenom se prlja i može dovesti do slabije kompresije automobila.
Vozači često „očiste“ postojeći filter usisivačem ili prostim „protresanjem“ filtera, zaboravljajući da određene čestice ne mogu da se vide golim okom. Tako u automobil vraćaju praktično samo provetren, a suštinski nedovoljno funkcionalan filter.
Filter goriva
Filter goriva čisti nepoželjne čestice iz goriva. Budući da su komponente savremenih automobila vrlo osetljive, nikako ne treba zaboraviti zamenu ovog filtera.
Koliko često treba menjati filter goriva? Odgovor zavisi od toga da li koristite benzin ili dizel i od njihovog kvaliteta.
Kada je reč o benzincima, neki proizvođači predviđaju zamenu filtera goriva nakon 30.000 kilometara, dok za dizelaše zamena bi trebala da bude nakon svake zamene ulja, dok za određenu vrstu proizvođača, filter goriva se menja i do 50.000 pređenih kilometara.
Filter kabine
Ovaj filter se još zove „filter klime“ i „polen filter“. Često se zanemaruje od strane vozača, jer nema direktan uticaj na performanse automobila, ali itekako ima uticaj na kvalitet vazduha koji udišete tokom vožnje. Posebno je važan za one vozače i putnike koji imaju respiratornih zdravstvenih problema.
Ukoliko želite zdravije i prijatnije okruženje, proveravajte stanje filtera klime i očistite ga onako kako propisuje proizvođač. Nemojte koristiti četkice, deterdžente i vodu jer su ovi filteri osetljivi i tako možete učiniti više štete neko koristi. Da ne biste rizikovali, svakako će se njime pozabaviti stručnjaci kada odvezete auto na mali servis.
Ako se pitate koliko često bi trebalo menjati filter kabine, odgovor je da bi trebalo na dve godine. Međutim, to zavisi od stepena zagađenosti vazduha i uslova vožnje (da li je teren prašnjav).
Ne prolongirajte mali servis
Poštujte servisne intervale za vaš auto, a po potrebi, odradite mali servis i češće od predviđenog. Najgora opcija je da čekate da vas neki problem natera na odlazak kod mehaničara. Umesto toga, preduhitrite ga jer će vas to koštati mnogo manje nego da vas sačeka ozbiljniji kvar. Primera radi, mali servisi koštaju otprilike između 3.000 i 15.000 dinara (zavisi od modela), a kvarovi koji nastaju zanemarivanjem i izostankom malih servisa mere se mnogo većim iznosima.