Da li ste uradili veliki servis na autu? Ako niste, da li vas u tome sprečavaju nedoumice šta on obuhvata, kada bi ga trebalo raditi, da li verovati proizvođaču u propisan interval zamene, da li se baš mora i kolko sve to košta?

Prvi odgovor koji želimo ovde da damo jeste da je veliki servis zaista neophodan ukoliko ne želite da vaš sledeći set nedoumica bude o havarisanom motoru. Svakako, veliki servis je od vitalnog značaja i za bezbednost putnika. Ne treba zaboraviti da se u Srbiji skoro svakoga dana prosečno dogodi 80 saobrćajnih nesreća, a visoki procenat dolazi od neispravnosti vozila.

Šta je veliki servis?

Automobili su značajan deo vaše imovine. Kao i kuću, što više održavate vaš automobil, duže će trajati i imaće veću vrednost. Ovo je svakako bitna stavka kada želite da ga prodate.

Veliki servis, verovali ili ne, svrstava se u redovno održavanje trajsnosti automobila iako nije toliko često na pameti vozačima. Oni koji ga urade jednom, ne misle na njega narednih nekoliko godina. Sa druge strane, ne misle ni oni koji su skloni zanemarivanju. Njih, pak, neizbežno podseti neki kvar.

Dok mali servis obuhvata zamenu ulja, filtera ulja, filtera goriva, filtera vazduha motora, filtera kabine, veliki servis odnosi se na još važnije segmente koji direktno utiču na rad motora.

Zašto treba raditi veliki servis?

Iako smo na ovo pitanje delimično odgovorili, potrebno je i konkretizovati:
  • Duži životni vek vašeg automobila
  • U slučaju naplate novca od osiguranja, posedovanje redovne servisne istorije može povećati iznos novca
  • Ispravan auto štedi novac za gorivo
  • Bezbedniji za vožnju
  • Smanjuje rizik od budućih kvarova
  • Održava svoju vrednost (što će vam mnogo značiti kada poželite da ga prodate)

Šta veliki servis obuhvata?

Deo malog servisa svakako možete obaviti sami, ali veliki servis je ozbiljniji posao koji treba poverovati stručnjaku odnosno mehaničaru. Pogotovo kada je reč o modernim, kompjuterizovanim automobilima gde vlasnici nemaju neophodne alate ili veštine da izvrše proveru. Veliki servis obuhvata zamenu:
  • seta zupčastog kaiša (zupčasti kaiš, španer,pumpe za vodu)
  • seta pk kaiša ( pk kaiš,natezač pk kaiša, roler )
  • zamenu antifriza

Zupčasti kaiš je veoma važan za rad vašeg automobila. On povezuje radilicu motora sa bregastim vratilom. Takođe, ovaj kaiš sinhronizuje bregasto vratilo u položaj radilice tako da se ventili otvaraju i zatvaraju u odgovarajućem vremenu u odnosu na klipove. Ukoliko je pomenuti sistem neusklađen, može doći do onoga što ni jedan vozač ne želi - da motor ne može da startuje ili da se gasi.
Do tog nemilog događaja može doći ukoliko kaiš oslabi, rastegne se i dođe do preskakanja nekoliko zubaca zupčanika. Da bi pravilno radio, zupčasti kaiš mora biti pod određenom napetošću koju određuje španer.
U najgorem scenariju, ako dođe do slamanja zatezača ili zupčastog kaiša, može doći do havarije na motoru odnosno do lomljenja ventila, oštećenja uzrokovana izletanjem ili krivljenjem klipa radilice.
Kada se zameni zupčasti kaiš, važno je pravilno postaviti vremenski razmak. To znači da pre ugradnje novog kaiša, bregasto vratilo, radilicu i druge komponente sinhronizovane sa radilicom, treba da se poravnaju na određeni način. Neodgovarajuće podešavanje vremena prouzrokovaće niz problema.
Važno je napomenuti da se pri velikom servisu menja ne samo zupčasti kaiš, nego i pumpa, španer, roler, PK od razvoda sa antifrizom, a ponekad i remenica alternatora i remenica radilice.
Sve ovo treba prepustiti stručnjacima jer neadekvatno pozicioniranje ovih delova može dovesti do gotovo jednake štete kao da su neispravni.

Šta uzrokuje problem?

Uzrok stradanja kaiša najčešće je pucanje zbog dotrajalosti. Ali nije uvek tako. Vodena pumpa koja procuri, izbaci se iz svog ležišta i više nema pravilan hod, ukrivi se i dolazi do svlačenja kaiša. Problem može krenuti i od klinastog kaiša koji je zadužen za pogon alternatora. Kada se ošteti klinasti kaiš, često se podvuče pod zupčasti i izaziva njegovo pucanje ili spadanje.

Kad je potrebno raditi veliki servis?

Ovo je jedno od pitanja na koji ne postoji jedan odgovor. Sve zavisi od modela automobila za koji je proizvođač propisao interval velikog servisa. Prema propisima proizvođača, veliki servis treba raditi između 60.000 i 100.000 kilometara. Po potrebi, ovaj interval treba i skratiti ukoliko dođe do oštećenja kaiša ili pokazuje znake istrošenosti. Naravno, što je automobil stariji, to je potreba za proveravanjem sistema zupčastog kaiša veća.

Polovan auto i veliki servis?

Vozači koji planiraju da kupe polovan auto ili ga već imaju, treba posebno da se pozabave pitanjem velikog servisa. Bilo bi dobro da imate servisnu knjigu kako biste stekli uvid u održavanje automobila koji kupujete. Ali i bez obzira na to, obavezno pre kupovine odvezite auto do ovlašćenog servisa koji će neizostavno proveriti i sistem zupčanog kaiša.

Kaiš ili lanac?

Postoji uverenje među vozačima da je lanac izdržljiviji od kaiša tj. da gotovo ne može da pukne. Stvari ipak nisu tako crno-bele. Dešava se da lanac pukne i na malim kilometražama i to, praktično, bez upozorenja. Najvažniji savet kod održavanja lanca jeste podmazivanje kvalitetnim motornim uljem. Ukoliko ne znate da li vaš automobil ima kaiš ili lanac, proverite u uputstvu proizvođača. Ako ga nemate, posetite web stranice vašeg modela jer postoji velika verovatnoća da se te informacije deo karakteristika modela.